Aura za oknem nieubłaganie przypomina nam o tym, że sezon zimowy za pasem. Dodatkowym czynnikiem, który wpływa na świadomość klientów, jest zmiana ceny gazu LPG na stacjach benzynowych. Czy zmiana składu mieszanki propan-butanu jest wystarczająca, by nasze auto było w pełni przygotowane do sezonu zimowego? Wielu użytkowników instalacji LPG nie przygotowuje się odpowiednio na zmianę temperatury oraz zwiększoną wilgotność powietrza, co może powodować zwiększone spalanie, zwiększoną eksploatację podzespołów, a także większą awaryjność. Wszelkie niezbędne części zamienne, znajdziesz w naszej hurtowni część do instalacji gazowej AG Siedlik.
Które czynności możemy wykonać w domu?
Część czynności i zabiegów możemy bez większego problemu wykonać bez pomocy mechanika. Od czego zacząć?
Akumulator- zmora zapominalskich kierowców
Pierwszym elementem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest sprawdzenie stanu akumulatora wraz z badaniem stanu technicznego układu elektrycznego. W związku ze zmniejszeniem się pojemności akumulatora, wielu użytkowników, którzy nadmiernie go eksploatują, może spotkać los setek kierowców, którzy rano nie są w stanie odpalić samochodu.
Starajmy się unikać używania nawiewów, ogrzewania szyb czy siedzeń przed faktycznym momentem, w którym alternator działa z pełną mocą. Zadbajmy o to, żeby akumulator, który odpowiedzialny jest za prąd potrzebny do rozruchu silnika, był odpowiednio naładowany. Warto podpiąć go do prostownika przed zimą. W przypadkach, kiedy nie jesteśmy pewni stanu akumulatora i użytkujemy go już dłuższy czas, zalecana jest wymiana na nowy model. Ważne jest również sprawdzenie, czy nie zauważamy żadnego wycieku elektrolitu.
Układ elektryczny
Sprawdźmy również stan przewodów, styków czy kostek. Czasem brak odpowiedniej instalacji sprawi, że może dojść do nadmiernej korozji czy zwarcia. Takie czynności wymagają jedynie podstawowej wiedzy, także niemal każdy może wykonać je we własnym zakresie.
Chłodnica a instalacja gazowa
Warto zadbać również o chłodnice i prawidłowy stan płynu chłodniczego. Jego nieodpowiednia ilość może skutkować awariami reduktora, który jest kluczowy w procesie zamiany mieszanki propan butanu w stan lotny. Jedną z rzeczy, o których niewiele osób wie, jest fakt, że może to skutkować problemami ze wtryskiwaczami, a w ostateczności zalać świece. Warto zaopatrzyć się w płyn, który bez problemu możemy mieszać z innymi płynami chłodzącymi. Ważne, aby posiadał odpowiednie parametry odporności na ujemne temperatury, aby zwyczajnie nam nie zamarzł.
Co powinniśmy sprawdzić u mechanika?
Istnieje wiele elementów, których nie sprawdzimy w domu. Warto udać się wtedy do zaprzyjaźnionego mechanika, który specjalizuje się w samochodach wyposażonych w instalację gazową. W większości przypadków mechanik sprawdzi wszelkie kluczowe elementy, jednak warto poprosić go o dokładne sprawdzenie wymienionych niżej elementów.
Filtr paliwa, fazy ciekłej i lotnej
Jedną z pierwszych czynności, o których wiele osób zapomina, jest zadbanie o stan filtra fazy ciekłej oraz filtr fazy lotnej. Zwiększenie ilości propanu w zimowej mieszance gazowej, a także zwiększona wilgotność może odbić się na sprawności filtrów lpg. Ich wymiana nie stanowi dużego kosztu, a znacząco wpływa na żywotność i awaryjność instalacji gazowej. Filtr powietrza należy również wymieniać co około 40 tys. kilometrów, jednak jeśli jest on zawilgocony i dosięgną go mrozy, to nie będzie spełniał swojej funkcji.
Układ zapłonowy
Układ zapłonowy w samochodach na gaz LPG, szczególnie zimą narażony jest na dodatkowe obciążenia. Warto poprosić mechanika sprawdzającego nasz samochód o dokładne przyjrzenie się temu układowi i wyeliminowanie ewentualnych usterek. Problemy mogą objawiać się szarpaniem samochodu lub trudnościami z jego odpaleniem. Jeśli zaobserwowałeś takie objawy w swoim samochodzie, bezzwłocznie wykonaj konieczne naprawy.
Błędnie dobrane wtryskiwacze
Jeśli to twoja pierwsza zima z nową instalacją gazową w samochodzie, będzie to swoisty test odpowiednio dobranych wtryskiwaczy. Jeśli nie zostały dostosowane do mocy naszego silnika lub monter po prostu chciał zaoszczędzić na tym elemencie, może okazać się, że odpalenie samochodu sprawi nam wiele problemów zimową porą.
Regulacja instalacji gazowej
W związku ze zmianą składu mieszanki zalecane przez wielu specjalistów jest również ponowne wyregulowanie instalacji. To, że ilość mieszanki, która będzie potrzebna nam na przejechanie 100 km, będzie różniła się od ilości w sezonie letnim. Jednak dzięki regulacji możemy zminimalizować tę różnicę, do nieuniknionego minimum.