Wybierając instalację gazową, nie można zapomnieć o jej kluczowym elemencie, którym z całą pewnością jest zbiornik. Zbiornik będzie przechowywał nasze tanie paliwo, którym jest mieszanka propan butanu. Czy kierować się przy wyborze? Które cechy powinny być dla nas najważniejsze i jaki rodzaj butli wybrać? W dzisiejszym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu ten niełatwy wybór
Dopasuj zbiornik LPG do swoich potrzeb
Na rynku istnieje ogromny wybór zarówno producentów zbiorników do gazu, jak i samych modeli. Jak jednak wybrać odpowiedni do swojego stylu jazdy oraz modelu samochodu?
Zbiorniki do LPG możemy podzielić na dwa najpopularniejsze typy:
- zbiorniki toroidalne, modele charakteryzują się okrągłym wyglądem w kształcie przypominającym oponę samochodową. Dlatego właśnie ich miejsce najczęściej znajduje się w miejscu koła zapasowego.
- zbiorniki cylindryczne, charakteryzują się typowym dla znanych większości butli kształtem, umieszczane najczęściej w bagażniku w pozycji leżącej, zdecydowanie rzadszym wyborem jest ich umiejscowienie stojące.
Miejsce instalacji butli z gazem, nie może być dowolne.
O możliwościach w montażu zbiornika LPG, szczegółowo mówią przepisy. Określają one możliwości zainstalowania butli zarówno w bagażniku samochodu, jak i pod nim. Oczywiście przy zachowaniu wszystkich aspektów wpływających na bezpieczeństwo podczas np. kolizji drogowej.
Zbiornik toroidalny
Po pierwsze miejsce montażu, to ono odgrywa kluczową kwestię w wyborze zbiornika. Jeśli chcesz, aby zbiornik był dokładnie zabezpieczony, warto wybrać model toroidalny schowany pod podłogą bagażnika. Wiąże się to jednak z pewnymi minusami, o których warto pamiętać. Pierwszym ważnym elementem jest jego pojemność. Z całą pewnością wielkość zbiornika ogranicza powierzchnia bagażnika przygotowana pod koło zapasowe. Model wybierany przez użytkowników samochodów osobowych, którzy codziennie pokonują niewielkie lub średnie dystanse. Przy tym wyborze ogranicza nas zasięg drogi, który możemy pokonać na jednym tankowaniu.
Zdecydowanie rzadziej montuje się tego typu zbiorniki pod podłogą samochodu, wpływ na to ma zachowanie odpowiedniego odstępu zbiornika od powierzchni drogi, oraz zabezpieczenie wszystkich elementów instalacji, ze szczególnym uwzględnieniem części doprowadzających paliwo do silnika. Do takich instalacji wykorzystywane są zbiorniki zewnętrzne.
Kolejnym aspektem, o którym musimy pamiętać, wybierając ten typ, jest to, że musimy znaleźć bezpieczne miejsce na koło zapasowe. W związku, z tym że dedykowane miejsce w bagażniku zajmuje zbiornik, najczęściej wybierana jest podłoga bagażnika wyposażona w siatkę zabezpieczającą lub linki mocujące. Ma to również wpływ na samą pojemność bagażnika, która pomniejszona zostaje o około 50 litrów.
Zbiornik Cylindryczny
W przypadku tego typu zbiornika istnieje dużo większa dowolność w wyborze wielkości zbiornika na mieszankę propan butanu. Dlatego wybierany jest przez osoby, którym zależy na długim zasięgu na jednym tankowaniu. Poza samochodami osobowymi również kierowcy samochodów busów i samochodów dostawczych preferują te modele. Występują w pojemności od ok. 25 litrów do nawet 140 litrów. Im większy zbiornik, tym jest on zdecydowanie dłuższy, w związku z tym przed wyborem warto zapytać montażystę o maksymalną długość, mieszczącą się bez przeszkód w bagażniku samochodowym. Przy wyborze takiego zbiornika należy liczyć się z dodatkowym kosztem kilkudziesięciu złotych na stelaż wraz z pasami do mocowania. Bardzo ważną kwestią jest dobranie stelażu dostosowanego do długości zbiornika. Nie może być luźne, ponieważ wpłynęłoby to na bezpieczeństwo podróży.
Ciekawostka: Na rynku dostępne są również zbiorniki LPG o dużej pojemności sięgającej nawet kilkuset litrów, jednak przeznaczone są one do samochodów ciężarowych.
Homologacja butli
Homologacja pozwala nam na użytkowanie butli przez okres 10 lat, po tym okresie należy wymienić butlę lub rozważyć przedłużenie homologacji aktualnej. Żywotność butli może wynosić nawet 20 lat, jednak najczęściej przed tym okresem jest ona wymieniana.
Homologację należy przeprowadzić każdorazowo, podczas obecności auta w wypadku drogowym czy przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy.
Wybór producenta
Przy wyborze producenta, warto sprawdzić jakie technologie zostały wykorzystane przy produkcji konkretnego modelu. Grubość blachy, czy rodzaj powłoki użytej może wpływać na bezpieczeństwo użytkowania. Warto sprawdzić także maksymalne ciśnienie robocze, z jakim może współpracować nasz zbiornik.
Ostatnim elementem, który wyróżnia produkty różnych producentów, jest sposób mocowania wielozaworu. Warto zapytać montażysty, jak typ będzie odpowiedni przy naszej instalacji.