Samochody wyposażone w instalację gazową muszą sprostać trudniejszym warunkom pracy niż w przypadku benzyny. W szczególności duży wpływ mieszanki propan butanu zauważyć można w stosunku do układu zapłonowego. Największą częstotliwość problemów z zapłonem odnotowuje się zimową porą, co jest związane z trudniejszym zapłonem mieszanki gazowo-powietrznej w niskich temperaturach. Warto jednak pamiętać, że o elementy takie jak świece zapłonowe należy odpowiednio dbać przez cały rok, aby uniknąć problemów z uruchamianiem silnika.
Wpływ na to ma kilka czynników, jednak najważniejszym z nich jest charakterystyka mieszanki propan-butanu. A w szczególności wyższa temperatura spalania niż w przypadku paliwa, którym jest benzyna. W związku z wyższą temperaturą spalania i wolniejszym procesem spalania, specjaliści rekomendują częstszą wymianę świec zapłonowych w pojazdach z instalacją LPG, sugerując, aby wymieniać je dwa razy częściej niż w przypadku silników benzynowych. Producenci świec, obserwując coraz większą popularność samochodów z instalacją LPG, wprowadzili do swojej oferty specjalne świece o zoptymalizowanej żywotności i parametrach dostosowanych do trudniejszych warunków pracy z mieszanką gazowo-powietrzną.
W dzisiejszym artykule postaramy się wyjaśnić, czy ich zakup jest z ekonomicznego punktu opłacalny. Jak wpłynie to na charakterystykę pracy silnika oraz co najważniejsze czy ich montaż jest konieczny.
Świece do gazu
Na temat świec do samochodów do gazu istnieją podzielone zdania. Dalej duża część warsztatów woli pozostać przy świecach rekomendowanych przez producentów samochodów, a świece przeznaczone do gazu uważają jedynie za chwyt marketingowy.
Jednak coraz większe grono mechaników docenia to rozwiązanie ze względu na mniejszy opór elektryczny, zapłon jest szybszy i łatwiejszy. Ma to związek z tym, z jakiego materiału wykonane są świece LPG. Renomowani producenci stosują w swoich produktach materiały takie jak platyna czy iryd, które posiadają wysokie temperatury topnienia, przez co możliwe jest zastosowanie cieńszych elektrod niż w przypadku klasycznych świec.
Cechy i wymagania LPG świece zapłonowe
Świece zapłonowe do silników zasilanych LPG muszą spełniać specyficzne wymagania, aby zapewnić prawidłową pracę silnika. Jednym z najważniejszych czynników jest wyższa temperatura spalania mieszanki paliwowo-powietrznej LPG, co wymaga większej energii zapłonu. W związku z tym, świece LPG powinny charakteryzować się mniejszym oporem elektrycznym, co umożliwia łatwiejszy przeskok iskry. Dodatkowo, materiały użyte do produkcji świec zapłonowych do LPG powinny być bardziej odporne na korozję i erozję spowodowaną wysoką temperaturą. Dzięki temu, ich żywotność jest dłuższa, a silnik pracuje bardziej efektywnie.
Świece dedykowane do LPG różnią się od standardowych m.in. niższym oporem elektrycznym oraz lepszą odpornością na wysoką temperaturę i korozję. Dzięki zastosowaniu materiałów takich jak iryd czy platyna, elektrody są cieńsze, co pozwala na szybszy przeskok iskry. Taka konstrukcja wpływa na lepszą efektywność zapłonu oraz mniejsze zużycie świec w trudnych warunkach eksploatacyjnych.
Wybór odpowiednich świec do LPG
Wybór odpowiednich świec do LPG jest kluczowy dla prawidłowej pracy silnika. Świece zapłonowe do LPG powinny być wybrane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu i powinny mieć odpowiednią wartość cieplną. Świece platynowe są często zalecane dla silników LPG, ponieważ są bardziej odporne na korozję i erozję. Dodatkowo, warto rozważyć zakup świec zapłonowych od renomowanych producentów, takich jak Bosch i NGK. Te marki są znane z wysokiej jakości swoich produktów, co przekłada się na lepszą wydajność i dłuższą żywotność świec.
Świece do LPG - cena
Kryterium ceny jest kluczowym czynnikiem przy wyborze świec, a w przypadku tych określanych mianem do gazu LPG cena jest odczuwalnie wyższa niż w przypadku tradycyjnych i zalecanych przez producenta modeli. Ważne jest również, aby regularnie wymieniać zużyte świece zapłonowe, aby utrzymać wydajność silnika i uniknąć problemów takich jak dławienie silnika i wyższe spalanie. Jeśli jednak cena nie jest dla ciebie żadnym wyznacznikiem, polecamy wybrać produkty pochodzące od sprawdzonych producentów. Wśród najpopularniejszych możemy wymienić z całą pewnością firmy takie jak NGK czy BOSCH.
Choć świece zapłonowe dedykowane do LPG są droższe, ich dłuższa żywotność oraz korzystny wpływ na pracę silnika mogą w dłuższej perspektywie zrekompensować wyższy koszt zakupu. Ponadto mogą one zmniejszyć ryzyko uszkodzeń układu zapłonowego wynikających z używania niedopasowanych świec.
Inwestowanie w wysokiej jakości świece LPG może przynieść korzyści w postaci lepszej efektywności i niezawodności działania silnika.
Wymiana i konserwacja świec
Wymiana i konserwacja świec zapłonowych do LPG są kluczowe dla prawidłowej pracy silnika. Świece zapłonowe do LPG powinny być wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu lub producenta świec, co zwykle wynosi 20 000-30 000 kilometrów dla standardowych świec. W przypadku świec irydowych lub platynowych ich żywotność może być znacznie dłuższa. Regularna kontrola stanu świec zapłonowych i przewodów zapłonowych jest niezbędna, aby uniknąć problemów z zapłonem mieszanki gazowo-powietrznej. Warto również rozważyć zakup specjalnych linii przewodów zapłonowych dedykowanych do silników zasilanych LPG, które są bardziej odporne na wysokie temperatury i korozję. Regularna konserwacja i wymiana tych elementów zapewni długą i bezproblemową eksploatację silnika.
Przewody zapłonowe
Powstały również specjalne linie przewodów zapłonowych do samochodów gazowych. Jednak tutaj również istnieje teoria, że jest to jedynie chwyt marketingowy, mający na celu wyciągnięcie dodatkowych środków od kierowców samochodów z instalacją LPG. W rzeczywistości, odpowiednio dobrane przewody zapłonowe do samochodów z instalacją gazową mogą znacząco wpłynąć na wydajność i żywotność silnika, a także wymagają regularnej konserwacji, aby uniknąć problemów eksploatacyjnych.
Trudno powiedzieć ile w tym prawdy, ale z całą pewnością w droższych przewodach zapłonowych dedykowanych do instalacji gazowych, znaleźć możemy dużo bardziej odporny na charakterystykę pracy rdzeń. Najczęściej dostępne są kable z:
-
rdzeniem węglowym,
-
rdzeniem miedzianym,
-
rdzeniem ferrytowym.
Za najlepsze uważane są właśnie kable z rdzeniem ferrytowym (ferromagnetycznym), gdzie odnotowywane są najmniejsze spadki napięcia, dzięki czemu zapłon możliwy jest nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych.
Ważny również jest oplot, który powinien być wykonany z materiału odpornego na warunki atmosferyczne czy kontakt z olejami oraz smarami.
Co ile wymieniać przewody zapłonowe?
Przewody zapłonowe, o czym wiele osób zapomina to również elementy eksploatacyjne, o które trzeba od czasu do czasu zadbać. Powinno się co jakiś czas sprawdzić, czy nie są narażone na długotrwałe działanie olejów, czy smarów, bo to może obniżać ich żywotność. Do tego sprawdzenie, czy nie są zawilgocone może mieć zbawienny wpływ na czas ich eksploatacji. Tutaj ważne jest stosowanie się do zaleceń producentów, którzy często podają odmienne wartości. Jednak w przypadku samochodów wykorzystujących benzynę jako paliwo, warto na wymianę zdecydować się po przejechaniu od 50 000 kilometrów do 80 000 kilometrów. W przypadku gdy nasz samochód porusza się wykorzystując gaz LPG, musimy na ten zabieg zdecydować się wcześniej. Dodatkowo, warto regularnie wymieniać świece zapłonowe, aby utrzymać silnik w dobrym stanie i zapewnić jego sprawność.