Instalacja gazowa składa się z wielu elementów, o których większość kierowców często zapomina. Jednym z najbardziej niedocenianych jest z całą pewnością reduktor. Element ten nazywany również parownikiem jest jednak najważniejszą częścią niemal każdej instalacji gazowej. W najnowszej już piątej generacji instalacji gazowych parownik nie występuje. Jednak ze względu na to, że większość samochodów dalej wyposażonych jest w instalacje LPG trzeciej generacji oraz czwartej generacji, postaramy się w dniu dzisiejszym przybliżyć jego działanie.
Za co odpowiedzialny jest reduktor w instalacji?
Element ten ma wiele zadań, dlatego warto przy każdym przeglądzie instalacji zwrócić na niego szczególną uwagę. Przede wszystkim ma on za zadanie zmianę stanu mieszanki propan butanu z ciekłego w stan pary. Poza odparowywaniem cieczy równie ważna jest redukcja ciśnienia gazu oraz doprowadzenie odpowiedniej jego ilości co zapewnia prawidłową pracę silnika. Pełni on również ważną funkcję zabezpieczenia przed wypływem gazu podczas postoju pojazdu.
Serwisowanie i wymiana reduktora
W przypadku każdego pojazdu wyposażonego w instalacje LPG należy odpowiednio zadbać o reduktor i przestrzegać zaleceń jego producentów. Do jednego z najczęściej powtarzanych błędów przez niedoświadczonych kierowców zaliczyć można odpalanie samochodu na gazie w trakcie sezonu zimowego. W zimie auto zawsze powinno być odpalane na benzynie i zanim przełączymy się na gaz, silnik powinien być już rozgrzany. Ułatwi to pracę reduktora oraz wydłuży jego żywotność.
Jeśli od osoby zajmującej się przeglądami słyszymy, że powinniśmy zdecydować się na wymianę reduktora, decyzji o tym nie należy odkładać w czasie. Według zaleceń większości producentów należy robić to po przejechaniu od 50 000 do 100 000 kilometrów. Wartości te jednak są zależne od stylu jazdy, jakości gazu, rodzaju silnika i typu instalacji, którą posiadamy w swoim pojeździe.
Jak dobierany jest reduktor gazu?
Oczywiste jest, że reduktory w zależności od typu instalacji będą się od siebie różniły, dlatego pierwszym krokiem jest dobranie parownika dopasowanego do instalacji LPG w naszym samochodzie. Drugim czynnikiem, który ma równie duże znaczenie, jest sama moc silnika. Reduktor ma za zadanie utrzymać jego jak najwyższe parametry pracy bez względu na obciążenie silnika. Parowniki do silników o małej pojemności nie sprawdzą się więc w jednostkach o znacznie większej pojemności i mocy. W przypadku złego doboru reduktora przy wysokim obciążeniu silnika może dojść do jego oszronienia wskutek braku możliwości zmiany stanu płynnego w gazowy co skutkować może przerwaniem pracy silnika i brakiem możliwości kontynuowania jazdy.
Bardzo ważną cechą każdego reduktora jest zachowanie parametrów pracy bez względu na obciążenie silnika. Jest to dość trudne i możliwe do utrzymania tylko w określonych granicach, dlatego reduktor dobiera się pod względem mocy silnika, w którym ma być zastosowany. W miarę wzrastającego obciążenia silnika parownik musi mieć zapas wydajności zapewniający pokrycie zwiększonego zapotrzebowania silnika na paliwo.
W przypadku instalacji gazowych czwartej generacji wybierane są reduktory jednostopniowe, posiadające wyłącznie jedną komorę, w której podczas pracy silnika odbywa się odparowywanie gazu i zmniejszenie jego ciśnienia. Dla starszych generacji instalacji gazowej zalecane są reduktory dwustopniowe.
Cena reduktora
W zależności od mocy i generacji reduktora oraz producenta cena instalacji może wahać się od najtańszych, które dostaniemy już w granicach 140-150 złotych do 300 złotych. Wyjątkiem mogą być silniki o mocy (kilkuset koni), gdzie za takie modele trzeba odpowiednio więcej zapłacić. Warto wybierać reduktory w sprawdzonych sklepach, wtedy mamy pewność, że pochodzą one od najlepszych producentów na rynku. Jeśli poszukują Państwo reduktora, to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą dostępną TUTAJ.