Język:
PL EN
Waluta:
0

Serwisowanie samochodu z instalacją LPG po zimie

Andrzej Siedlik
36573
« powrót

Wiosenny przegląd samochodów wyposażonych w instalację gazową jest często zaniedbywaną czynnością. Jednak samochody wyposażone w instalacje LPG odmiennie reagują na wilgoć, wahania temperatury czy inny skład zimowej mieszanki. W dzisiejszym artykule dowiesz się, na co zwrócić szczególną uwagę. Dowiesz się jakie elementy możesz sprawdzić w swoim garażu, a które elementy pozostawić do oceny profesjonalistom w warsztacie specjalizującym się w zakładaniu oraz naprawach eksploatacyjnych instalacji gazowych.

Dlaczego samochody z LPG potrzebują uwagi?

Eksploatacja samochodu z instalacją LPG zimą, niezależnie od jej typu wiążę się z koniecznością okresowego jej sprawdzenia. Taki przegląd najczęściej odbywa się w profesjonalnym serwisie LPG, który sprawdzi nie tylko części, które w wyniku eksploatacji niszczeją, ale również dokona badania szczelności czy w razie konieczności dokona regulacji całej instalacji. Mimo, że zima w tym roku oszczędzała nam dużych wahań temperatur, a mrozy nie zbliżyły się do rekordów z lat ubiegłych to kilka elementów instalacji może wymagać przyjrzeniu się ich działaniu. Będzie miało to ogromny wpływ na żywotność całej instalacji gazowej, jak również na samą pracę silnika czy elementy tak prozaiczne, jak spalanie.

Wymiana filtrów czy konieczna?

Producenci filtrów przy swoich produktach określają ich żywotność na podstawie ilości kilometrów, które możemy pokonać bez ich wymiany. Najczęściej spotykać będziemy się z zaleceniami o wymianie filtrów po pokonaniu 10 lub 15 tys. kilometrów. Jednak trudne warunki zimowe mogą ten okres zdecydowanie skrócić. Jakie objawy mają pojazdy, w których wymiana odbywała się zbyt rzadko? Przede wszystkim kierowcy uskarżają się na słabsze osiągi pojazdu, przy dodawaniu gazu auto nie posiada takiej mocy jak wcześniej. W krytycznych momentach może dochodzić do tego, że gdy instalacja przełącza się z benzyny na gaz, to auto najzwyczajniej gaśnie. Pojawienie się takich objawów w naszym pojeździe powinno zapalić w naszej głowie lampkę ostrzegawczą. Być może sama wymiana filtrów lpg okaże się pomocna, jednak zalecamy wizytę w serwisie w celu ustalenia innych elementów wymagających wymiany lub naprawy.

Świecie i układ zapłonowy

Szczególnie w zimie układ zapłonowy w samochodach jest dodatkowo obciążony. Dzieje się tak w samochodach napędzanych wyłącznie benzyną, jak i tych wyposażonych w instalację gazową. Jednak w przypadku samochodów z LPG to obciążenie jest zdecydowanie większe. Zależne jest to od mieszanki, którą napędzany jest samochód. Najczęstszymi wskazówkami mówiącymi o problemie są przede wszystkim problemy z odpaleniem samochodu. Kierowcy często uskarżają się na poważne zaburzenia pracy silnika po przełączeniu się na mieszankę propan-butanu. O ile sama wymiana świec nie jest kosztowna. To w przypadku kiedy przewody układu zapłonowego butwieją lub ich izolacja została uszkodzona, musimy liczyć się z większymi wydatkami. Jednak jeśli marginalizujemy problem może czekać nas szereg innych dużo kosztowniejszych napraw.

Auto pali więcej gazu po zimie?

Sezon zimowy dobiega końca, a twój samochód staje się mniej oszczędny w eksploatacji, niż było do tej pory. Najczęściej klienci wiążą to z nieszczelnością układu gazowego, innym składem mieszanki lub jakąś poważną awarią silnika. Często jednak problem może być dużo prostszy do rozwiązania. Czasem wystarczy podpięcie komputera do samochodu, aby odkryć, że instalacja lpg potrzebuje ponownej kalibracji po zimie. Jest to stosunkowo tania i mało czasochłonna czynność, która może okazać się zbawienna dla naszego portfela i żywotności instalacji gazowej.

O czym należy pamiętać po zimie?

Bagatelizowanym aspektem jest często wymiana oleju odpowiedzialnego za prawidłowe działanie silnika. Czasem w związku, z tym że samochód wyposażony jest w instalację gazową, konieczna będzie częstsza jego wymiana. Zalecenia producenta (najczęściej 10 tys. km) mogą okazać się nad na wyrost optymistyczne w przypadku samochodów z LPG. Przy wymianie oleju należy pamiętać również o wymianie filtra olejowego. Koszt samego filtra, jak i jego wymiany nie jest duży i powinien odbywać się przy corocznym przeglądzie.

Kolejnym elementem, o którym zapominają kierowcy zimą, jest ilość benzyny w baku. Mimo, że samochody z instalacją gazową w założeniu powinny korzystać z mieszanki propan-butanu to podczas startu silnika i do czasu rozgrzania wykorzystuje jako paliwo benzynę. Jej niewielki stan może wpłynąć na żywotność silnika. Warto również pamiętać, że instalacja przełącza się na gaz, po dłuższym czasie niż ma to miejsce w okresie wiosenno-letnim.

Przegląd instalacji gazowej czy warto?

Często osoby, które posiadają samochód z LPG od niedawna, zadają pytanie czy warto robić okresowe przeglądy instalacji w warsztacie. Takie przeglądy mimo stosunkowo niewielkich kosztów nie są jeszcze standardem. Jest jednak błędne podejście, ponieważ pozorna oszczędność może spowodować większe koszty z naprawami w przyszłości. Wykonana w profesjonalnym warsztacie pozwoli na ocenę stanu części eksploatacyjnych, jak również odpowiednią regulację całej instalacji.

4.3 / 5 (125)
« powrót

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Copyright © 2013-2024 P.H.U. LPG AUTO GAZ
X
Niestety jesteśmy poza biurem.
Chcesz, abyśmy oddzwonili do Ciebie,
kiedy wrócimy do pracy?
Podaj swój numer telefonu
14 klientów dzisiaj zamówiło rozmowę z nami.
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych.
Tylko oddzwonimy.