Samochody wyposażone w instalację gazową niezależnie czy zakładaną fabrycznie, czy w późniejszym etapie eksploatacji samochodu, charakteryzują się typowymi usterkami. Jednak jeśli zapamiętamy jakie usterki powodują określone symptomy w pracy samochodu, możemy w łatwy a co najważniejsze tani sposób się ich pozbyć. Części zamienne do instalacji gazowej, nie należą do najdroższych a części, które zużywają się w trakcie eksploatacji pojazdu, posiadają stosunkowo długo żywotność, a ich wymiana nie jest kłopotliwa.
Układ zapłonowy
W związku ze specyfiką paliwa, jakim napędzana jest nasza instalacja, układ zapłonowy samochodu narażony jest na znacznie większe obciążenia. W zależności od typu instalacji i jego generacji objawy mogą się znacząco różnić. W najgorszym przypadkach może dochodzić do spadków mocy samochodu, dławienia się a w ostateczności do gaśnięcia pojazdu. W instalacjach mieszalnikowych dochodzić może również do charakterystycznych strzałów.
Najczęściej usunięcie awarii nie wymaga wielkiego nakładu finansowego. Warto zacząć od najtańszych elementów, którymi są świece. Ich koszt zależny jest od wybranego producenta i wahać się może od kilku do kilkudziesięciu złotych za sztukę.
Jeśli ten zabieg nie przyniesie efektów, konieczna może być wymiana przewodów zapłonowych. Tutaj koszt powinien wynieść około 100 złotych. Warto przy takich wymianach zadbać o filtr, nie jest to wysoki koszt, a niwelujemy możliwość podobnych awarii w przyszłości.
Pogorszenie się osiągów samochodu
Chociaż w Polsce wiecznie żywe jest przeświadczenie, że zamontowanie instalacji gazowej w samochodzie sprawia, że jego osiągi znacząco spadają, to jest to błędne przeświadczenie. Spadki w osiągach, które wiele osób tłumaczy faktem założenia instalacji, najczęściej spowodowane są nieprawidłową konfiguracją instalacji. Kolejną przyczyną może być naturalne, następujące w trakcie eksploatacji zużycie filtrów gazu. Ich wymiana nie zajmuje wiele czasu, a sam koszt jest niewielki i nie odczujemy go w domowym budżecie.
Reduktor może być kolejnym “winowajcą” dającym podobne objawy jak zużycie filtrów. Jest to jednak znacząco droższa część do wymiany. Ceny reduktorów zaczynają się od około 150 złotych i często przekraczają 200 złotych. Warto sprawdzić jaki model reduktora będzie odpowiedni do generacji instalacji, którą posiadamy w samochodzie, odpowiedni dobór jest kluczowy.
Korodowanie karoserii i układu wydechowego
Przyczyny zależne są od miejsca występowania korozji. W przypadku karoserii ma to miejsce najczęściej w miejscach, w których podczas zakładania instalacji była konieczna ingerencja w karoserii. W miejscach, gdzie montowane były elementy instalacji czy uchwyty i zabezpieczenia do niej występuje zwyczajna rdza. Jest to wyłącznie wina niekompletnie wykonanego montażu. Mechanik zajmujący się montażem nie zadbał o odpowiednie zabezpieczenie karoserii, przez co narażona jest na utlenianie się. Konieczne jest wyczyszczenie punktowe miejsc skażonych rdzą i późniejsza ich ponowna konserwacja.
W przypadku układu wydechowego wina nie leży po winie mechanika ani również kierowcy. W związku z inną specyfiką spalania się gazu ziemnego, poprzez układ wydechowy wydostaje się więcej pary wodnej odpowiedzialnej za niechciane rdzawe zmiany. Najczęściej ogniska rdzy znajdują się w środku układu lub na jego końcówce. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest wymiana całego układu wydechowego lub jego części.
W samochodzie czuć zapach gazu
W przypadku kiedy podczas jazdy zaczynamy czuć zapach gazu, nie powinniśmy panikować. Najczęściej związane jest to z niewielkimi nieszczelnościami instalacji gazowej lub problemami z układem wydechowym, o którym wspominaliśmy wyżej. W takich przypadkach konieczne jest udanie się do mechanika i przeprowadzenie tam testu szczelności. Jest to niewielki wydatek, a zniwelowanie wykrytych usterek nie zajmuje wiele czasu i również nie obciąża naszej kieszeni. Osoby niemające wcześniej styczności z mieszanką propan butanu, mogą nie wiedzieć, że ma on swój specyficzny zapach, który charakteryzuje się wysoką mocą. Przez co możemy wyczuwać w samochodzie niewielkie nieszczelności, które nie stanowią w większości przypadków zagrożenia.