Coraz popularniejsze instalacje gazowe w samochodach osobowych sprawiają, że kolejne rzesze kierowców poszukują informacji na temat funkcjonowania instalacji. To właśnie dlatego postanowiliśmy stworzyć artykuł przybliżający tematykę filtrów stosowanych w instalacjach gazowych. Tak wielu kierowców zapomina o prawidłowej eksploatacji instalacji, że skraca to jej żywotność i wpływa na stan samochodu, w którym jest zainstalowana.
Do czego służą filtry do gazu?
W instalacjach gazowych znajdują się dwa filtry, których nie znajdziemy w innych pojazdach. Filtr fazy ciekłej oraz filtr fazy lotnej sprawiają że paliwo jest odpowiednio filtrowane z zabrudzeń mechanicznych takich jak opiłki czy olej. Warto zadbać o odpowiednie oczyszczenie paliwa co przekłada się bezpośrednio na żywotność jednostki napędowej. Warto przestrzegać odpowiednich terminów ich wymiany, zalecanych przez producentów jak również samemu sprawdzać co pewien czas poziom ich wykorzystania, ponieważ w zależności od typu instalacji jak i rodzaju silnika zużycie przy tych samych przebiegach może być różne. Filtr fazy ciekłej montowany jest pomiędzy parownikiem a zbiornikiem gazu, natomiast filtr fazy lotnej pomiędzy reduktorem a spryskiwaczami.
Filtr fazy ciekłej
Filtr odpowiedzialny jest za oczyszczanie paliwa w fazie ciekłej zbudowany najczęściej z tworzywa sztucznego lub metalu. W jego środku znajdziemy pofałdowaną bibułę będącą materiałem filtrującym, który najczęściej jest nasączony różnego rodzaju żywicami. Filtry w zależności od producenta posiadają różną wysokość, średnicę zewnętrzną oraz średnicę wewnętrzną. Najczęściej sprzedawane są same wkłady z oringami uszczelniającymi lub kompletne filtry, które nie posiadają wymiennych elementów. W sklepach internetowych znaleźć można zarówno oryginalne filtry, jak również zamienniki znanych producentów.
Filtr fazy lotnej
Filtr fazy lotnej ma za zadanie oczyszczanie paliwa, zanim trafi ono do wtryskiwaczy, sterowanych za pomocą sterownika elektronicznego. Filtry dostępne są zarówno jako nierozbieralny element wykonany z metalu, który nie posiada elementów wymiennych, a jego wymiana wymaga zakupu kompletnego filtra. Kolejnym typem filtrów są filtry rozbieralne, w których wymienia się wkład filtra a obudowa, wykonana zostaje z tworzywa sztucznego, pozostaje elementem stałym. W zależności od rodzaju instalacji, którą posiadasz w swoim samochodzie, producent zaleca określony typ filtra, jak również jego dokładne rozmiary.
Co ile wymieniać filtr gazu?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Każdy z producentów sam ustala ilość kilometrów, które można przejechać samochodem z instalacją gazową. Najczęściej filtry wyposażone w filtr z wkładem celulozowym wymieniane są co około 15 000 kilometrów. Te z wkładem poliestrowym z siatką pozwolą nam na przejechanie 25 000 kilometrów. Najbardziej wytrzymałe okazują się filtry z włókna szklanego wytrzymujące aż 35 000 kilometrów. Warto jednak pamiętać, że przy każdej wizycie w warsztacie warto poprosić o sprawdzenie stanu filtrów, ponieważ w zależności od instalacji mogą one być szybciej zużywane.
Wymiana filtra w warsztacie czy w domowym garażu
Niedoświadczonym domorosłym mechanikom nie polecamy samodzielnej wymiany filtrów we własnym zakresie, chociaż nie jest to spowodowane trudnością tego zadania, jednak chodzi o bezpieczeństwo. Zalecamy początkującym użytkownikom samochodów wyposażonych w instalacji korzystanie z usług profesjonalnych mechaników samochodowych, specjalizujących się w instalacjach gazowych. Cena usługi nie jest zbyt wygórowana i nie wpływa znacząco na cenę np. okresowego przeglądu instalacji. W zależności od ceny filtrów, przegląd i wymiana to koszt około 100-150 złotych w profesjonalnym warsztacie.
Jak wygląda wymiana filtrów?
Pierwszą czynnością, od której należy zacząć wymianę filtra, jest zakręcenie dopływu gazu z butli. Należy odpalić samochód i poczekać aż przełączy się z benzyny na gaz LPG. Pewność tego, że resztki gazu zostają wypalone mamy, wtedy kiedy obroty silnika spadają, a w pewnym momencie instalacja sama przełącza się z powrotem na benzynę. Możemy wtedy zgasić silnik oraz przystąpić do wymiany filtrów. Oczywiście należy zadbać o to, by wybrać produkty zalecane przez producenta lub zamienniki wybierane w sprawdzonych sklepach. Zaoszczędzi nam to problemów z niedopasowanym otworem lub zbyt dużym, czy małym oringiem. W przypadku filtrów wystarczy nam podstawowy zestaw kluczy i śrubokręt, nie musisz posiadać specjalnych akcesoriów. Filtry nierozbieralne wymieniamy w całości, w przypadku wymiany jedynie wkładu należy zadbać o oczyszczenie obudowy i pozostałych elementów z opiłków metalu. Możesz do tego wykorzystać domowy odkurzacz.
Podsumowanie
Regularnie wymieniając filtry, dbasz nie tylko o osiągi swojego samochodu, ale również o stan jednostki napędowej. Warto pamiętać o ich wymianie po pokonaniu odpowiedniej ilości kilometrów podawanych w specyfikacji producenta instalacji. Przy każdym przeglądzie warto również skorzystać z oferty wymiany filtrów zarówno fazy ciekłej, jak i stałej. Jest to stosunkowo niewielki koszt, a zagwarantuje Ci to większe bezpieczeństwo podróżowania i dłuższą żywotność zarówno instalacji, jak i silnika.
Szerokiej drogi!