Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat odnotowaliśmy ogromny wzrost liczby samochodów poruszających się po Polskich drogach. Nie jest już czymś niezwykłym, że w jednym gospodarstwie domowym tych samochodów jest 2 lub więcej. Nie jesteśmy jednak jeszcze tak bogatym społeczeństwem, abyśmy wszyscy mogli pozwolić sobie na zakup nowego samochodu z salonu. Dlatego właśnie z danych z roku 2020 średni wiek samochodu sprowadzanego do Polski wahał się pomiędzy 11 a 12 lat. Zakup samochodu używanego wiąże się oczywiście z ryzykiem. Na rynku mnóstwo aut, posiadających szereg wad często ukrywanych przed nieświadomymi klientami. Jak zatem wybrać samochód używany? Czy wśród takich aut szukać tych z założoną instalacją gazową? Na co zwrócić uwagę jeśli już się na nie zdecydujemy. Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w dalszej części artykułu. Zapraszamy do lektury.
Gdzie szukać samochodu używanego z gazem?
Poszukując swoich wymarzonego pojazdu, najczęściej pierwsze kroki kierujemy do internetu. Jest to oczywiście wygodne rozwiązanie, dzięki któremu mamy dostęp do setek tysięcy ogłoszeń pojazdów. Możemy je dowolnie filtrować pod kątem marki i modelu, ceny, przebiegu, ale również tego, jakiego paliwa używa. Na najpopularniejszym portalu z tego typem ogłoszeń znajdziemy ponad 180 tysięcy ofert, wśród których jedynie 8 tysięcy to samochody z instalacją gazową. Stanowi to jedynie 4.5% wszystkich ogłoszeń. Jak te liczby mają się do tego, że aż 15% wszystkich samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w instalację gazową?
Wnioskować możemy z tego, że klienci rzadziej wybierają samochody używane z instalacją LPG. Okazuje się, że większość osób poszukujących samochodu, woli wybrać modele z jednostką benzynową i samemu założyć instalację. Skąd taki trend? Czy jest to dobre rozwiązanie? O tym już teraz.
Fakty i mity dotyczące używanych samochodów z LPG
Przyjęło się w świadomości większości kupujących, że samochody z rynku wtórnego, które posiadają już instalację gazową, są w zdecydowanie gorszym stanie technicznym, niż te bez niej. Mocno wyeksploatowany silnik, wątpliwej jakości instalacje to główne obawy kupujących. Jednak o ile częściowo zgadzamy się z tymi zarzutami, to nie do końca są one prawdziwe. W przypadku kiedy samochód wraz z instalacją był regularnie serwisowany i miał wykonywane na czas przeglądy okresowe, może okazać się, że kupimy samochód w świetnym stanie w bardzo atrakcyjnej cenie.
Kolejnym mit, który często powtarzany jest na forach motoryzacyjnych, jest informacja, że warto wybierać samochody pochodzące wyłącznie z zagranicy jeśli chodzi o auta z LPG. Internauci na potwierdzenie swojej tezy wskazują fakt, że instalacje gazowe zakładane za granicą są zdecydowanie lepsze jakościowo. Uważamy, że Polscy specjaliści są jednymi z najlepszych w Europie, a wybierając renomowany zakład, otrzymamy naprawdę najwyższej jakości instalację. W zagranicznych warsztatach LPG nie jest tak popularne i często możemy spotkać się z instalacją nie do końca dopasowaną do samochodu lub której serwis może okazać się bardzo kosztowny, lub niemożliwy. Co wiązać się będzie z koniecznością wymiany całej instalacji, a co za tym idzie z dodatkowymi kosztami. Naprawdę zdecydowanie lepiej wybierać samochody z rynku krajowego w przypadku LPG. W większości przypadków sprawdzimy
Najlepszym mitem, który powtarzany jest przez wielu internetowych “ekspertów” jest to, że instalacje gazowe montuje się jedynie w starszych modelach samochodów. Oczywiście jest to kłamstwo, bo wiele nowych pojazdów doskonale sprawdza się pod instalację. Oczywiście będą to instalacje nowszych generacji, które charakteryzują się nie tylko trwałością, ale również świetnymi parametrami.
Ostatnim z mitów, który powtarzany jest jak mantra to kwestia tego, że samochody napędzane mieszanką propan-butanu są zdecydowanie słabsze od tych wykorzystujących benzynę. Według wyliczeń specjalistów faktyczny spadek mocy w przypadku nowoczesnych instalacji sięga od 1.5 % do 2 % co jest nieodczuwalne dla niemal każdego kierowcy. Dodatkowo nowoczesne instalacje zapewniają taką samą kulturę pracy.
Co należy sprawdzić przy zakupie samochodu z LPG?
Pierwszym z elementów, który należy sprawdzić, jest komplet dokumentów, które powinien posiadać sprzedający. Wśród nich powinien znaleźć się atest na zbiornik, świadectwo homologacji. Kolejnym z bardzo ważnych dokumentów jest karta gwarancyjna, w której odnotowywane są wszelkiego rodzaju przeglądy i serwisy instalacji. Po niej możemy stwierdzić czy samochód był prawidłowo serwisowany przez poprzedniego użytkownika i dać nam ogólne rozeznanie o stanie instalacji. Jeśli przeglądy były realizowane cyklicznie co określoną liczbę kilometrów (najczęściej 10 tysięcy lub 15 tysięcy, lub raz w roku), to instalacja powinna znajdować się w dobrym stanie.
Specjaliści radzą również sprawdzić fakturę za instalację. Pozwoli nam to na sprawdzenie który z warsztatów realizował montaż. W szybki sposób możemy sprawdzić opinie o nim i jego realizacjach.
Kolejnym krokiem przed jazdą próbną jest sprawdzenie wizualne stanu instalacji gazowej. Czy nie widać uszkodzeń, przetarć przewodów, czy wszystkie opaski są na swoim miejscu? Ważne jest również sprawdzenie przewodów, które znajdują się pod samochodem. Mając sprawdzone te elementy, możemy wyruszyć w trasę. Warto sprawdzić samochód przełączając się z gazu na benzynę i czy nie widać różnicy w kulturze pracy. Samochód, który traci moc na gazie, lub chodzi nierówno, powinien być na dla nas sygnałem ostrzegawczym. Kolejnym z elementów jest zapach w samochodzie. Jeśli wyczuwamy zapach gazu, świadczyć będzie to o nieszczelności układu, mogącej mieć wiele przyczyn. Takie samochody również omijamy szerokim łukiem.
Czego nie robić kupując samochód używany z LPG?
- Jeśli samochód nie ma kompletów dokumentów, odpuścimy sobie taki pojazd. Nie mamy pewności co do jakości instalacji, historii jej serwisowania oraz wielu kluczowych aspektów.
- Nie wybierajmy samochodów, które nie mają w dowodzie rejestracyjnym adnotacji o tym, że są wyposażone w instalację gazową.
- Nie wybierajmy samochodów, które z instalacją gazową pokonały znaczną liczbę kilometrów. Jeśli samochód nie był odpowiednio serwisowany, może to wpływać na stan silnika.
- W przypadku samochodu z zagranicy z instalacją LPG niech nie przekonuje nas cena. Jakość instalacji lub jej typ może nie być najlepszy.